SEAP

Energetický plán města

SEAP – Energetický akční plán města řeší koncepčním přístupem nakládání s energií a činnosti vedoucí ke snížení energetické spotřeby.  Snížení spotřeby energií vede ke zlepšení životního prostředí nejen s ohledem na emise CO2, ale i prašnost a náklady za energie. Na základě environmentálně-ekonomického hodnocení je možné rozhodnout, která opatření budou efektivní a budou mít přínos pro město i z ekonomického hlediska.
Evropská unie vede iniciativu o ochraně klimatu nejen na svém území, ale vede jednání i s dalšími významnými producenty emisí CO2 ve světě. Evropská komise blízce spolupracuje s OECD při jednání o snižování globální spotřeby energií a nízkoemisní výrobě energie. Dnes se již vede debata nad efektivitou stanovených cílů Evropské unie, pokud nebudou její cíle naplňovány i v dalších zemích.

Ochrana životního prostředí a potažmo klimatu je jedním z hlavních témat současnosti. Spotřeba fosilních paliv významně přispívá ke zhoršení životního prostředí ve městech, kde se spotřebuje 80 % energií. Ruská federace chce snížit závislost na ropě a zemním plynu a do roku 2020 zvýšit podíl obnovitelných zdrojů energií ze současných 0,8 % na 2,5 %. Tato iniciativa přispěje ke snížení emisí CO2 na ruském území. Její nedílnou součástí ale musejí být i strategické plány o nakládání s energií na území měst. Bez takovýchto strategických plánů nelze dosáhnout stabilních dodávek energií pro instituce a občany.

Priority Evropské unie

Priorita EU zvaná „Evropa 20-20-20” je odvozena od legislativního balíčku  z roku 2008, který byl zaměřen na boj proti klimatickým změnám a na zlepšení bezpečnosti země do roku 2020 a konkurenceschopnosti v oblasti dodávek energie. Stanoveny byly závazné cíle pro členské země:

  • snížit emise skleníkových plynů o 20 %,
  • zvýšit podíl obnovitelných zdrojů energií (OZE) na celkové spotřebě v EU na 20 %,
  • zvýšit energetickou účinnost v Evropě a dosáhnout tak úspor ve spotřebě primární energie o 20 %.

Na města je vyvíjen tlak z hlediska snížení spotřeby energií a emisí CO2. Na území měst se totiž odehrává hospodářská a společenská činnost obyvatel a organizací a města ze zákona pečují o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů (více než 50 % emisí CO2 v nich vzniká a zároveň se v nich 80 % veškeré energie spotřebovává). Místní samosprávy jsou nejblíže občanům, koordinují a ovlivňují vývoj na svém území územním plánem, různými rozvojovými plány a každodenní správou. A z toho vyplývá poslání i povinnost minimalizovat zatížení životního prostředí, šetřit energetickými zdroji, zajistit udržitelný rozvoj a zvyšovat kvalitu života.

Přínosy pro město:

  • Zavedení systému vyhodnocení, monitorování a plánování úspor energií a snížení emisí skleníkových plynů.
  • Vytvoření příznivého životního prostředí a kvality života přinese městu v budoucnu konkurenční výhodu.
  • Postupné snižování nákladů za energie.
  • Koncepční řešení přináší úspory nákladů na provedení opatření, neboť ty jsou plánovány s ohledem na zahájení provedení opatření u budovy s největším efektem na úspory, které následně pomohou spolufinancovat opatření na dalších budovách.

Zpracování energetických plánů provádíme na základě metodiky SEAP (Sustainable Energy Action Plan) podporované iniciativou Evropské komise – Paktu starostů a primátorů. Tato metodika je podporována na celém území Evropské unie a do iniciativy Paktu starostů a primátorů se zapojilo téměř 5 300 evropských měst. Tato metodika je lehko interpretovatelná a dává jasné informace o místních emisích CO2, energetických-finančních úsporách a výsledky jsou porovnatelné. Plánování úsporných opatření vyžaduje vždy individuální přístup. Spolupracujeme s předními odborníky z ČVUT v Praze, kteří v současné době vyvíjí metodiku hodnocení navrhovaných opatření a procesních přístupů v řízení.

  • Uznávaná metodika zpracování inventury energetické náročnosti Evropskou komisí.
  • Spolupráce s odborníky z ČVUT v Praze, Fakultou stavební.
  • Metodický přístup k hodnocení navrhovaných opatření.

Obecní majetek tvoří řádově procenta spotřeby energií na území města, je proto vhodné do plánů zahrnout i soukromý sektor. Komplexní přístup v řešení energetiky přináší
pro město úspory nákladů za energie i za prováděná opatření. Na základě environmentálně- ekonomického hodnocení plánovaných úsporných opatření na straně obecního majetku lze dosáhnout úspor nejen tzv. hard opatřeními (zateplení, výměna zdrojů vytápění atd.),
ale i zavedením energetického managementu. Ten musí mít jasně definované činnosti a odpovědnosti osob, které sledují spotřebu energií, nákladů a kontrolu plnění plánu. Na základě těchto dat provádí operativní opatření vedoucí k plnění stanovených cílů.

  • Přehled o spotřebě energií
  • Možnost sledování trendů spotřeby energií a nákladů
  • Podklady pro plánování a plnění cílů energetických úspor

Obrázek 1: Náklady na energie pro jednotlivé městské objekty zahrnuté do Akčního plánu

Hard opatření (investiční)

Bylo přistoupeno i k opatřením na straně spotřeby energií. Pro všechny budovy v majetku města byly zpracovány:

  • energetické audity,
  • vytypovány objekty s největší spotřebou a největším potenciálem úspor,
  • posouzena opatření vedoucí ke snížení spotřeby energií.

 

Tato opatření postupně prováděná v následujících letech povedou k zastavení růstu a pravděpodobně i k poklesu nákladů a stabilizaci dopadu na rozpočet obce. Budoucí předpokládaný vývoj je zhodnocen pomocí plánovaného vývoje emisí CO2, viz. další odstavec.

Obrázek 2: Spotřeba energií jednotlivých městských objektů

Plán udržitelného vývoje spotřeb energií a emisí CO2

Akční plán si neklade za cíl pouze určení jednotlivých opatření, ale především zavedení systému hodnocení a kontroly jednotlivých opatření. Takto nastavený systém činností a odpovědností přináší městu další podstatné úspory, které ovšem nejsou nijak investičně náročně, jelikož se jedná pouze o lidskou práci, o zavedení Energetického managementu.

Obrázek 4: Plánovaný vývoj emisí CO2 na území města Hlinska

Informační zdroje

Akční plán udržitelné energie města Hlinska je veřejně přístupný na webové stránce Paktu starostů a primátorů v českém jazyce.

http://www.paktstarostuaprimatoru.eu/about/signatories_cs.html?city_id=3865&seap

KONTAKT

Ing. Jiří Tencar, Ph.D.
+420 736 630 021
tencar@ecoten.cz