Energetický management
Energetický management můžeme charakterizovat jako systematický proces monitorování, kontrolování a provádění opatření směřujících ke snižování spotřeb energie, snížení jejich energetické náročnosti a zlepšování energetické účinnosti.
K dosažení tohoto cíle se především využívá metoda Monitoring and Targeting (M & T).
Monitoring and Targeting (M & T)
Monitoring a Targeting je metoda pro pravidelné shromažďování provozních údajů daného objektu, jeho současných úrovní spotřeb energie s cílem odhalit a vyřešit anomálie ve spotřebě nebo ve výdajích. Vychází z principu „nemůžete řídit to, co neměříte“. M & T také poskytuje cenné sekundární informace, které mohou být použity pro rozpočtové prognózy, porovnávání a ověřování úspor energie.
Přínosy energetického managementu:
- Soustavná kontrola dodavatelů energií a smluvních podmínek
- Analýza trhu s energiemi a výběr dodavatele na elektronických aukcích
- Monitoring & Targeting
- Při objevení extrémů v spotřebách je možné okamžitě reagovat a zabránit velkým škodám
- Poznání skutečnosti významně napomáhá při návrhu racionalizačních opatření
- Plánování spotřeb energií a souvisejících nákladů
- Okamžitý přístup pro všechny pracovníky na internetu
- Snížení nákladů na energie
- Environmentální přínosy
- Zvýšení konkurenceschopnosti
Nejčastější problémy:
- Ve firmách se nesleduje nic – jen výška faktur
- Podrobně se sledují spotřeby a náklady podle faktur
- spotřeby nejsou strukturované a adresní
- je zde problém dělat komplexnější analýzy
- Spotřeby energií nejsou měřeny nebo jsou měřeny jen částečně
- nevíme rozdělit např. spotřebu elektřiny na běžný provoz a klimatizační jednotky
- nevíme vypočítat účinnost zdroje tepla – nevíme lokalizovat problém
- někdy existují měřiče, ale nikdo neví, co měří
- …